Skebilkops een kunstinstallatie met een eigen gezicht

Skebilkops; glazen maskers spreken eRWeens!

skebilkop-soloEn dan, na eeuwen van zwijgen, beginnen de Skebilkops eindelijk weer te spreken. Ze maken geluid. En niet zomaar geluid! Nee, dit zijn oerklanken uit de diepste krochten van de ziel. Klanken uit een ver verleden. Klanken, die geen bezoeker onberoerd laat. Ze stralen van geluk! En verspreiden een mysterieus licht dat nog nimmer werd waargenomen’. Griezelig? Nee! Bijzonder? Ja!

Al maanden zaaien de Skebilkops verwarring onder bezoekers van de reizende expositie ‘Droomreis’. Vaak gebruiken kunstenaars hun dromen als inspiratie. Het is de verbeelding van wat er zich in hun bewustzijn afspeelt. Dit komt in dromen vaak pas tot uiting. Om tot een aansprekend werk te komen is het proces dat gevolgd wordt een droomreis. Voor kunstenaars is die reis het meest belangrijk. Het resultaat is aan de toeschouwer. Het doel, de surrealiteit van de realiteit aantonen.

Trok de opening van de tentoonstelling, 24 maart jl. in Brunssum, al ruim 2000 bezoekers, ook bij de tweede expositie in Alkmaar kwam men in groten getale op de geëxposeerde objecten af. Ook hier vielen de monden van de bezoekers open van verbazing over de wijze waarop de kunstenaars het onderwerp ‘dromen’ hadden vormgegeven.

Skebilkops is onderdeel van deze tentoonstelling en is een multimediaal project bedacht en gerealiseerd door geluidskunstenaar ferrie = differentieel (Amstelveen), glaskunstenaar Jacob Bos (Hoogeveen) en dichteres Ria Westerhuis (De Wijk).
Skebilkops is eRWweens voor masker. Een masker dat spreekt. Door bundeling van kennis en expertise is het gezamenlijke project op een organische manier ontstaan. Jacob en Ferrie waren al bezig met het project, maar er was nog niets concreets. Na het bedenken van het eerste conceptuele plan bleek een derde dimensie in de vorm van tekst noodzakelijk.

Jacob
Het moet begin 2010 zijn geweest toen Ferrie mij benaderde om gezamenlijk een project te gaan maken. Ferrie was geïnspireerd door de transparantie van mijn objecten. Kunst krijgt pas betekenis als ze in een context staat. Kunst wordt uitstekend ingebed in kunst. Dat het nu niet een beeldende vorm betrof intrigeerde mij. Ik was dan ook duidelijk enthousiast, al had ik nog geen idee hoe hier vorm aan te geven? Het was veel later dat jaar toen ik tijdens een expositie in Nieuwegein in gesprek met Ferrie het idee opperde van de glazen maskers. Alleen geluid was niet genoeg vonden we, we hadden een tekstschrijver nodig. Wij kenden Ria al van eerdere kunstprojecten en we besloten Ria hiervoor te benaderen.
Het concept was geboren! Ria werd gevraagd voor de teksten. Pas met zijn drieën is het idee van maskers als een afgeleide vorm van onszelf ontstaan en het idee om zelf de teksten in te spreken.

Ria
Speciaal voor het thema Dromen schreef ik de dialogen in het eRWeens. eRWeens is een heel oude taal. Lang, heel lang geleden zaten Scandinavië, Noord Duitsland en Engeland aan elkaar. Daar sprak men deze taal. Deze taal is destijds verdwenen. Maar onlangs werden resten van het eRWeens onder een steen in Zuidwest Drenthe teruggevonden. Ik was er meteen door gefascineerd omdat hierin verschillende elementen van de Noord-Europese talen terug te vinden zijn. Ik ben er mee aan de slag gegaan en heb me bij het maken van de teksten laten inspireren door de vorm en de oerklanken van deze prachtige taal! Ik zie ook mogelijkheden voor de toekomst van Europa. Wat is er niet mooier in een Verenigd Europa dan een universele taal? Mensen die dezelfde taal spreken voelen zich met elkaar verbonden en durven daardoor meer van zichzelf te geven. Daardoor krijgen verschillende culturen meer begrip voor elkaar en kunnen onderlinge problemen makkelijker opgelost worden! Op dit moment ben ik bezig om me nog verder in deze oertaal te verdiepen en heb het plan om een woordregister aan te leggen en me te storten op de grammaticaregels van het eRWeens’.

Het proces:
Er moesten gipsafdrukken van de gezichten worden gemaakt. Je kunt je niet bewegen en je ziet niets, horen doe je wel. Een meditatieve staat- ontstaat vanzelf, wanneer de aandacht of focus geheel ontspant. Gevoel hierbij is van een andere wereld, een wereld van schemering. Een wereld tussen waken en slapen; van echt en onecht. Na voltooiing van het gietproces werden de Skebilkops onder Jacobs handen werkelijkheid! Het project kreeg een gezicht. De dialogen van Ria, uitgesproken door de drie kunstenaars werden werkelijkheid.
Ferrie hield zich intussen bezig met het ‘brein’ ; minicomputers en luidsprekers. Daarna vulde hij de dialogen aan met muziek geïnspireerd op Igor Strawinsky’s Vuurvogel. Tenslotte zijn de luidsprekers in een frame gezet.

Ferrie
Als je Skebilkops in het echte leven hebt gezien, dan weet je dat ze uit drie panelen bestaat. Drie geluidskanelen hebben toch echt een volume meter nodig, anders krijgen wij gegarandeerd problemen met de organisatoren. Wat je Hoort zijn drie kanalen van het LCRS surround format, LCRS staat voor Left – Center – Right – Surround een format dat maar sporadisch voor komt. Een exoot die wel precies geschikt is voor Skebilkops. Van de vier kanalen gebruiken wij er drie. de vierde, de S, doet niet mee.

lees verder….

Advertenties